GRO3 | 2017

 

week 6

Fragment uit pitch (auditie Exploration)

Ik heb nog niet zo’n duidelijk beeld van wat een interventie zou kunnen zijn.

Ik denk ook niet meteen aan een bepaald soort, maar aan een interventie met als doel verhalen over het gebied naar boven te halen. Het lijkt me mooi als de geschiedenis van de plek een rol speelt in de nieuwe bestemming.

week 11

Hoofdvraag

Hoe kan de geschiedenis van Breda van betekenis zijn voor de toekomst van het Corbiongebied en omgeving?

(En hoe tillen we deze informatie naar een hoger niveau als ontwerpers?)

 

Deelvragen

Wat betekent de geschiedenis van Breda voor zijn inwoners?

 

Welke eerdere projecten sluiten aan op ons onderzoek? En wat kunnen wij hieruit concluderen?

 

Wat gebeurt er als de geschiedenis geen plek krijgt in de toekomstplannen?

week 14

Concretere vraagstelling na bespreking met docenten en medestudenten

We zijn een bepaalde richting in geslagen om het onderzoek te versmallen. We hadden de geschiedenis als uitgangspunt. We wilden onderzoeken welke rol de geschiedenis kan spelen in de toekomstplannen van Breda (en het Corbiongebied). Ik vond het best een moeilijke vraag. Ik kon er maar geen grip op krijgen. Welke waarde heeft de geschiedenis dan precies? Vergaarde kennis (fouten, beperkingen) die je kunt meenemen in het ontwerp van gebouwen of parken? Of doen we de geschiedenis dan maar gewoon na?

   Inge wees ons erop dat de geschiedenis niet meer zo duidelijk meer naar voren kwam in het ontwikkelen van een spel. Ik wist ook niet goed welke informatie het bedenken van een spel ons op zou brengen.

   Een bepaald uitgangspunt die we al eerder hadden kwam naar boven.

 

Wat zou geschiedenis kunnen worden? Hoe kun je nieuw erfgoed creëren?

 

Het klinkt best raar: kijken naar de toekomst (wat komt er) en dan nog verder (welke waarde krijgt het door de tijd heen), de levensduur van een bestemming (hoe lang voldoet het aan de behoeften). Maar het is wel belangrijk! Breda is gevormd door zijn bewoners, door het leven dat er zich heeft afgespeeld. Wat is een stad zonder verhalen? Wat is Breda zonder de Nassau’s (oké, dat is dan een bekend verhaal), zonder jubilea, zonder een mentaliteit die gevormd is door de jaren heen?

   Er zijn nog steeds verschillende richtingen die we op kunnen gaan: materieel of immaterieel erfgoed; grote verhalen of persoonlijke; het stimuleren van het ontstaan van een nieuw verhaal; aandacht vragen voor bepaalde plekken door mythes te bedenken en eraan te verbinden.

   Van de andere leden van de Explorationgroep en Manon kregen we tips. Wat als je bordjes maakt voor bepaalde locaties in Breda met waargebeurde en verzonnen verhalen? Dan breng je mensen in verwarring. Zelf moesten we meer denken aan het verzamelen van persoonlijke verhalen en die zichtbaar maken op de plekken waar ze ooit plaatsvonden. Heb je dat nooit? Dat je op een bankje aan het water zit en je afvraagt of daar ooit een eerste kus is uitgewisseld? Nu kun je het te weten komen! Op die manier wordt immaterieel erfgoed zichtbaar. Een andere tip was om te onderzoeken wanneer er protesten waren. Als er plannen waren om een gebouw te slopen of juist een bouwplan. Op welke grond heeft de gemeente (of een andere partij) tot deze ingreep besloten? En welke reden hebben burgers om te protesteren? Verder was er nog het idee om iets te doen met onbelangrijke plekken in de stad. Kun je die een waarde toekennen door er een verhaal aan te koppelen? Wat als je een elektriciteitshuisje op een erfgoedlijst zet?

   Genoeg stof tot onderzoek dus. We kunnen ons richten op deze vragen: Wat/wie bepaalt de waarde van een plek? Hoe kunnen we bijdragen aan het creëren van nieuwe verhalen?  Wanneer voelen mensen zich verbonden met een plek? We willen graag iets maken, en docenten zeggen: doe dat dan! Ik heb het idee dat we dan eerst deze vragen moeten beantwoorden (door op pad te gaan). Verder zouden we graag nog een spel maken, ik hoop dat we die vorm kunnen koppelen aan de vragen. Ik vind het zelf dan wel belangrijk om te kunnen motiveren waarom een spel een goede vorm is.

   Ons doel is om de waarden en voorwaarden van erfgoed te ontdekken en uiteindelijk te presenteren aan de gemeente.

 

Paula heeft ook een verhaal als deze geschreven. Zij vind mijn verhaal duidelijker, ik vind die van haar qua zelfreflectie beter. Het schrijven was een goede stap om te onderzoeken of we op dezelfde lijn zitten. Lees hier Paula's blog.

week 18

Vraagstelling rollenspel

Omdat er nog steeds raakvlakken waren met het project van Faddia en Saúl zijn we gaan samenwerken sinds week 15 (zie ook: test rollenspel). Saúl wilde een methode ontwerpen waarmee de gemeente zelf een creatief proces aan kan gaan/fieldresearch kan doen. Faddia wilde graag het belang van burgerparticipatie verhogen bij stedelijke planning. Interessant dat zij een tegenovergestelde mening hadden: Faddia is vóór burgerparticipatie terwijl Saúl ertegenin bracht dat dat geen nut heeft: burgers weten te weinig af van gemeentelijke vraagstukken om mee te denken.

 

Ik vind het oorspronkelijke uitgangspunt dat Paula en ik hadden boeiend, ik heb ontdekt dat ik een fascinatie heb voor herinneringen en verhalen die gekoppeld zijn aan een plek. Aan de andere kant wilden we graag een spel maken, en dat was moeilijk te koppelen met zo'n onderwerp. Paula en ik wilden een spel ontwerpen om de verhalen/herinneringen van de bewoners van Breda naar boven te halen. Met het spel dat we nu ontwerpen gaat het om meer om verschillende belangen. Als ik een nieuwe hoofdvraag zou formuleren is deze als volgt:

 

Hoe kunnen we een spel ontwerpen als methode om bewoners te betrekken bij vraagstukken van de gemeente en om ambtenaren te laten inleven in andere betrokken partijen?