week 6
Projecten met interventie
Interventieprojecten van andere ontwerpers/kunstenaars gaven me inzicht in wat interventies kunnen zijn. Deze vier projecten spraken me aan.
week 10
Bron vanuit het symposium Citizen Designer
Tijdens zijn lezing liet Ruben Pater deze afbeelding zien, als een voorbeeld dat bewijst dat de eisen aan een ontwerp site-specific zijn. Een papieren kaart is niet praktisch tijdens het kajakken. Een kaart die van stokjes is gemaakt is waterbestendig (Dit is wat ik ervan begrepen heb). Het Corbiongebied heeft ook z'n omstandigheden waar rekening mee moet worden gehouden, denk aan de bodemvervuiling.
Meayers Edwards, W. (2013, 22 april). Micronesian Stick chart, Marshall Islands [Foto]. Geraadpleegd van http://www.untold-stories.net/?p=The-Politics-of-Design
week 11
Onderzoek in onderwerpen
Ik zag overeenkomsten tussen bronnen qua onderwerp. Die heb ik gekoppeld in citaten en foto's. De laatste is een interessant voorbeeld van de herbestemming van een gebouw.
week 13
Inspiratie in de vorm van spellen
Als we een spel willen ontwikkelen, zijn dit interessante voorbeelden.
week 14
Rol van een ontwerper/kunstenaar in stedenbouwkunde projecten
Eva Fotiadi liet ons met de theorieles nadenken over onze rol als ontwerper. De tekst die ze gaf gaat over de rol van kunstenaars in de ontwikkeling van een nieuwbouwwijk in Lunetten. Het project liep op dat punt op een mislukking uit. De samenwerking verliep stroef. Het aandeel van de kunstenaars Flinterman en Van Wijk is wel een mooie bijdrage (ik denk dat hun werk ondertussen al is weggehaald, maar ik vond het sterk zoals het in de tekst beschreven is). De wijk zelf is geïnspireerd door de geschiedenis, een interessant gegeven aangezien ons project over de rol van de geschiedenis van een plek gaat.
Geocaching: een spel met locaties en verhalen
Geocaching leidde me naar een plek waar ik al ontelbare keren voorbij ben gefietst, zonder dat het echt mijn aandacht trok. Het is een spel dat een antwoord zou kunnen zijn op de vraag: hoe maak je mensen bewust van de waarde van erfgoed? Je wordt betrokken bij de verhalen van anderen, plekken die voor anderen belangrijk zijn. En zelfs zonder het spel (zonder het verhaal en zonder cache (die heb ik niet kunnen vinden)) stond ik op een plek met erfgoed: een boom.
Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat er mensen zijn die hier absoluut niet in geïnteresseerd zijn. Al laat je hen een dozijn caches zoeken, ze hebben niks met erfgoed. Denken ze. En ik denk dat niemand zonder erfgoed kan: al zijn het niet de herinneringen van een ander, dan zijn het wel die van jezelf die je nooit kwijt wilt raken.
week 15
Stadsontwikkeling en erfgoed
Via associative research kwam ik een digitaal boek tegen over stadsontwikkeling. Ik heb het heel vluchtig doorgekeken en een aantal citaten eruit gehaald. Ideale achtergrondinformatie voor deze opdracht. Via een boek die Inge had aangeraden kwam ik een ander boek tegen van Belvedere over cultuurhistorie. Daar stond ook nuttige informatie in. Uiteindelijk heb ik het niet meer gebruikt omdat we besloten verder te gaan met het ontwerpen van een rollenspel.
Ik heb nog meer bronnen verzameld die ik niet meer ga noemen, omdat ik ze niet meer heb kunnen gebruiken. Faddia en Sául hadden zich al verdiept in de speltheorie. Als groep hebben we de spellen Story Cubes, Omdenken, 75 tools for creative thinking, Rad van Participatie van Buitengewone Zaken en Play the City als inspiratie gebruikt. We hebben het spel gebaseerd op twee theorieën: de Denkhoeden van Edward de Bono en de Leercyclus van Kolb. Ik zoek niet zo gericht naar inspiratie, maar nu zit ik er een grote meerwaarde in. Het komt ten goede van het functioneren van het spel.
Bronnenlijst
[Namen en Nummers] [Foto]. (z.j.). Geraadpleegd van http://namenennummers.eu/en/
Haller, M. (z.j.). [Terra Nova] [Foto]. Geraadpleegd van http://www.lisahu.nl/#/terra-nova/
Hu, L. (z.j.). Terra Nova Minimaatschappij. Geraadpleegd van http://www.lisahu.nl/#/terra-nova/
Namen en Nummers. (z.j.). Geraadpleegd van http://namenennummers.eu/en/