GRO3 | 2017

 

week 6

Projecten met interventie

 

Interventieprojecten van andere ontwerpers/kunstenaars gaven me inzicht in wat interventies kunnen zijn. Deze vier projecten spraken me aan.

week 10

Bron vanuit het symposium Citizen Designer

 

Tijdens zijn lezing liet Ruben Pater deze afbeelding zien, als een voorbeeld dat bewijst dat de eisen aan een ontwerp site-specific zijn. Een papieren kaart is niet praktisch tijdens het kajakken. Een kaart die van stokjes is gemaakt is waterbestendig (Dit is wat ik ervan begrepen heb). Het Corbiongebied heeft ook z'n omstandigheden waar rekening mee moet worden gehouden, denk aan de bodemvervuiling.

 

Meayers Edwards, W. (2013, 22 april). Micronesian Stick chart, Marshall Islands [Foto]. Geraadpleegd van http://www.untold-stories.net/?p=The-Politics-of-Design

 

week 11

Onderzoek in onderwerpen

 

Ik zag overeenkomsten  tussen bronnen qua onderwerp. Die heb ik gekoppeld in citaten en foto's. De laatste is een interessant voorbeeld van de herbestemming van een gebouw.

week 13

Inspiratie in de vorm van spellen

 

Als we een spel willen ontwikkelen, zijn dit interessante voorbeelden.

week 14

Rol van een ontwerper/kunstenaar in stedenbouwkunde projecten

 

Eva Fotiadi liet ons met de theorieles nadenken over onze rol als ontwerper. De tekst die ze gaf gaat over de rol van kunstenaars in de ontwikkeling van een nieuwbouwwijk in Lunetten. Het project liep op dat punt op een mislukking uit. De samenwerking verliep stroef. Het aandeel van de kunstenaars Flinterman en Van Wijk is wel een mooie bijdrage (ik denk dat hun werk ondertussen al is weggehaald, maar ik vond het sterk zoals het in de tekst beschreven is). De wijk zelf is geïnspireerd door de geschiedenis, een interessant gegeven aangezien ons project over de rol van de geschiedenis van een plek gaat.

Geocaching: een spel met locaties en verhalen

 

Geocaching leidde me naar een plek waar ik al ontelbare keren voorbij ben gefietst, zonder dat het echt mijn aandacht trok. Het is een spel dat een antwoord zou kunnen zijn op de vraag: hoe maak je mensen bewust van de waarde van erfgoed? Je wordt betrokken bij de verhalen van anderen, plekken die voor anderen belangrijk zijn. En zelfs zonder het spel (zonder het verhaal en zonder cache (die heb ik niet kunnen vinden)) stond ik op een plek met erfgoed: een boom.

 

Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat er mensen zijn die hier absoluut niet in geïnteresseerd zijn. Al laat je hen een dozijn caches zoeken, ze hebben niks met erfgoed. Denken ze. En ik denk dat niemand zonder erfgoed kan: al zijn het niet de herinneringen van een ander, dan zijn het wel die van jezelf die je nooit kwijt wilt raken.

week 15

Stadsontwikkeling en erfgoed

 

Via associative research kwam ik een digitaal boek tegen over stadsontwikkeling. Ik heb het heel vluchtig doorgekeken en een aantal citaten eruit gehaald. Ideale achtergrondinformatie voor deze opdracht. Via een boek die Inge had aangeraden kwam ik een ander boek tegen van Belvedere over cultuurhistorie. Daar stond ook nuttige informatie in. Uiteindelijk heb ik het niet meer gebruikt omdat we besloten verder te gaan met het ontwerpen van een rollenspel.

 

Ik heb nog meer bronnen verzameld die ik niet meer ga noemen, omdat ik ze niet meer heb kunnen gebruiken. Faddia en Sául hadden zich al verdiept in de speltheorie. Als groep hebben we de spellen Story Cubes, Omdenken, 75 tools for creative thinking, Rad van Participatie van Buitengewone Zaken en Play the City als inspiratie gebruikt. We hebben het spel gebaseerd op twee theorieën: de Denkhoeden van Edward de Bono en de Leercyclus van Kolb. Ik zoek niet zo gericht naar inspiratie, maar nu zit ik er een grote meerwaarde in. Het komt ten goede van het functioneren van het spel.

Bronnenlijst

 

[Namen en Nummers] [Foto]. (z.j.). Geraadpleegd van http://namenennummers.eu/en/

 

Bode, C. de. (z.j.). [One Minute In My Shoes] [Foto]. Geraadpleegd van http://www.power-of-art.nl/campaigns/in-progress-one-minute-in-my-shoes/

 

Chinneck, A. (z.j.). About. Geraadpleegd van http://alexchinneck.com/project/knees-nose-belly-toes/#prettyPhoto/0/

 

Chinneck, A. (z.j.). From the knees of my nose to the belly of my toes [Foto]. Geraadpleegd van http://alexchinneck.com/project/knees-nose-belly-toes/

 

Dartel, M. van. (2016). Aesthetics in the Wild: Art and Design Practises and Pedagogies After the Situated Turn. Breda, Nederland: Avans University of Applied Sciences.

 

Framer Framed. (z.j.). Straatpraatj(i)es: Onthoud jy nog. Geraadpleegd van http://framerframed.nl/nl/projecten/straatpraatjies-onthou-djy-nog/

 

Gemeente Breda. (2013). Structuurvisie Breda 2030. Geraadpleegd van http://ruimtelijkeplannen.breda.nl/data/0758/rodata/3F7AB861-6421-406A-BBC0-7AB80871D1D9/d_NL.IMRO.0758.SV2013001001-0401.pdf

 

Gemeente 's-Hertogenbosch, Buro Lubbers, & Van Roosmalen van Gessel. (1999). Versterkt Den Bosch. Geraadpleegd van http://www.erfgoedshertogenbosch.nl/uploads/media/580f738cbdf35/versterkt-den-bosch.pdf

 

Haller, M. (z.j.). [Terra Nova] [Foto]. Geraadpleegd van http://www.lisahu.nl/#/terra-nova/

 

Helvert, M. van. (2016). The responsible object: a history of design ideology for the future. Amsterdam, Nederland: Valiz.

 

Hoop, H. de. (2004, december). Interview by S.R. Kucharski, dec. 2004. Geraadpleegd van http://harmendehoop.com/about/

 

Hu, L. (z.j.). Terra Nova Minimaatschappij. Geraadpleegd van http://www.lisahu.nl/#/terra-nova/

 

Idsinga, T., & Oosterheerd, I. (2009). Contrast en samenhang. Geraadpleegd van https://books.google.nl/books?id=BNiktcXSsTcC&pg=PA28&dq=anna+vos+Top+op+een+brede+basis&hl=nl&ei=qlosTJWwOs2oON7nobkJ&sa=X&oi=book_result&ct=result#v=onepage&q&f=false

 

Keizer, W & Haverman, P. (2008) De stad, een fotograaf en zijn fiets en andere verhalen van mensen die Breda in hun hart dragen. Breda: Van Kemenade.

 

Kroef, G. van der. (2015, 10 september). Stromend erfgoed. Geraadpleegd van http://www.bredavandaag.nl/nieuws/column/2015-09-10/stromend-erfgoed

 

Kunstproject One Minute In My Shoes [Foto]. (z.j.). Geraadpleegd op 08 februari, 2017, van https://www.voordekunst.nl/projecten/5084-kunstproject-one-minute-in-my-shoes-1

 

Meayers Edwards, W. (2013, 22 april). Micronesian Stick chart, Marshall Islands [Foto]. Geraadpleegd van http://www.untold-stories.net/?p=The-Politics-of-Design

 

Namen en Nummers. (z.j.). Geraadpleegd van http://namenennummers.eu/en/

 

One Minute In My Shoes. (z.j.). Geraadpleegd van http://www.power-of-art.nl/campaigns/in-progress-one-minute-in-my-shoes/

 

Rass, A., & Tuinen, S. van. (2008). Cultureel erfgoed en hedendaagse kunst. Geraadpleegd van http://www.slo.nl/downloads/2008/Cultureel_20erfgoed_20en_20hedendaagse_20kunst.pdf/

 

SugarCity. (2016, 10 februari). Over SugarCity. Geraadpleegd van http://www.sugarcity.com/nl/over-ons

 

Tosti in het nieuws [Foto]. (2013, 20 april). Geraadpleegd van http://www.detostifabriek.nl/press.html

 

Verheij, D. (2016, 10 februari). Denise Schimmel: ‘SugarCity heeft zoveel historie, je kunt de suiker bijna ruiken’. Geraadpleegd van https://www.greatervenues.com/insight/denise-schimmel-sugarcity-heeft-zoveel-historie-je-kunt-de-suiker-bijna-ruiken/

 

VVV Breda. (z.j.). Breda nu. Geraadpleegd van http://www.vvvbreda.nl/nl/ontdek-breda/cultuur-historie/breda-nu/187

 

Westen, J. van. (ter perse). "Genius Loci is geen verplicht nummer". Topos, 22-23. Geraadpleegd van http://edepot.wur.nl/164804

 

Wikimedia Foundation, Inc.. (2017, 17 februari). Erfgoed. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Erfgoed

 

Witsen, P. P., & Dings, M. (2009). <BELVEDERE.NU> Praktijkboek cultuurhistorie en ruimtelijke ontwikkeling. Geraadpleegd van http://www.dieuwertjekomen.nl/wordpress/wp-content/uploads/2011/01/Belvedere.nu-.pdf