GRO3 | 2017

 

week 6

Keyvisuals

 

Deze beelden zijn ontstaan naar aanleiding van vragen en gedachten die ik bij de vraagstelling had.

 

Er zijn veel verschillende belangen. Welke kun je combineren?

 

Verkoop de grond aan verschillende mensen en geef er een starterspakket bij.

Stimuleer zelfvoorziendenheid.

 

Op welke manier zijn we dan verbonden?

 

Hoe duurzaam en voor welk termijn wordt er iets neergezet op het gebied?

week 7

Recreatie in de buurt van het Corbiongebied

 

Dit is best een voor-de-hand-liggende manier om gegevens te mappen. Ik wil nog op zoek gaan naar een andere manier.

week 7

week 12

Memory

 

Ons plan was om als interventie naar een verzorgingstehuis te gaan om van ouderen verhalen te horen over het Breda van vroeger. Niet door te interviewen, maar door een memoryspel. Misschien dat herinneringen die aan een bepaalde plek verbonden zijn door het spelen van dit spel naar boven komen. We maakten wat voorbeeldkaarten.

week 13

Een ander spel

 

Bij de pitch kregen we feedback op het idee van het maken en spelen van memory met ouderen in een verzorgingstehuis. We zouden een bredere doelgroep kunnen gebruiken; niet alleen ouderen kennen jeugdsentiment. Toen zei Paula: 'We kunnen het ook in de stad doen! Het park is  bijvoorbeeld een goede plek.' En: 'Het hoeft geen memory te zijn.' We maakten een lijstje met verschillende andere bestaande spellen. Ik moest denken aan De Kolonisten van Catan, als we nu eens zo'n spel konden maken... En dit is dan een eerste schets.

 

Ik heb de mogelijkheden op een rijtje gezet.

 

- Gebied

Corbiongebied

Braakliggende terreinen

 

Breda

Steden

 

Verzonnen plek

 

- Inspiratie

Kolonisten van Catan

Monopoly

De ontembare stad

Terra Nova

Carcassonne

 

- Schaal

Tafelspel

Fysiek spel

 

- Vorm

Kaartspel

Bordspel

Bord- en kaartspel

- Doel

[Doelgroep gemeente]

Een tool om te overleggen over de waarden van een gebied

Een tool om inwoners te betrekken bij het overleg over de bestemming van een braakliggend

terrein

 

[Doelgroep inwoners/werkenden/studerenden]

Een manier om mee te kunnen praten over de bestemming van een braakliggend terrein

 

[Informatie inwinnen over waarden]

Een manier om te achterhalen welke gebieden in Breda waarde hebben

Een manier om te onderzoeken hoe inwoners hun ideale Breda zien

week 15

Erfgoedbestendigheid

 

Paula en ik wilden graag nog een keer de straat op om mensen te interviewen, maar dan op een leuke manier. We wilden weten welke waarde mensen aan plekken in Breda geven. Ik bedacht een formulier waarop mensen een plek op bepaalde punten konden raten. We hebben het idee laten liggen omdat we toch voor een spel zijn gegaan. Als ik terugkijk vind ik het aan de ene kant jammer (ik had er echt wel zin in), aan de andere kant weet ik dat het ontwikkelen van een spel heel leerzaam was.

week 16

Nieuwe spelkaarten

 

Aan het begin van de samenwerking met Faddia en Saúl hebben we spelregels vastgelegd voor een kaartspel (zie ook: vraagstelling rollenspel). Om het spel aantrekkelijker te maken voor testrondes en om al na te denken over geschikte pictogrammen heb ik deze kaartjes gemaakt.

week 18

Faddia ging er eens goed voor zitten, en bedacht een andere versie van het spel, geïnspireerd op 'Play the City'. We twijfelen nog of we de denkhoeden zo sterk naar voren laten komen als eerst, of dat we de rollen meer aanpassen aan de bewoners. Deze versie is de versie met de denkhoeden. Ik heb nieuwe iconen bedacht, getekend, uitgesneden, en gefotografeerd op gekleurd papier. Ik houd er niet van om egale kleurvlakken te gebruiken in mijn ontwerpen. Ik wilde dat voorkomen door deze manier van visualiseren. Een bespreking tussen de gemeente en bewoners door middel van het spel is niet officieel, daarom vind ik dat het spel ook niet zo strak hoeft te ogen. Ik zie nog genoeg dat verbeterd kan worden.

week 19

Geen handleiding maar wetboek

 

De week kregen we de kans om vijf gesprekken te hebben met docenten die niet betrokken zijn bij het project. Dat was fijn omdat zij ons project van een afstand kunnen zien. We kregen qua vorm de feedback dat het spel saai oogde. Dat komt deels omdat we alleen schetsen hadden en deels omdat we nog niet verder hadden gezocht dan het gebruik van speelkaarten en simpele iconen. Met die feedback ben ik de spelregels die ik op had gesteld in een bepaalde vorm gaan gieten: een wetboek. Om het juist zó saai te maken zodat het weer leuk wordt. Maar ik denk dat het toch niet saai genoeg is. En ik weet niet of het wel past bij de beeldtaal van de rest van het spel. De spelkaarten of het spelbord is belangrijker, het is echt tijd om ons daarop te gaan focussen.

De vorm van het spel

 

We hebben het spel drie keer getest, en de spelregels vastgelegd. Maar het is lastig om na te denken over een vorm zonder de inhoud te veranderen. In plaats van kaarten hebben we een spelbord bedacht. Maar: moet het niet wat ruimtelijker? En maken we gebruik van iconen, illustraties of foto's? Of een combinatie daarvan?

week 20

Project verbeelden op het Corbiongebied

 

Maandag zijn we met de Explorationgroep naar het Corbiongebied gegaan. We kregen de opdracht om het gebied te fotograferen vanuit een eigen perspectief. In ons geval gaat het om deze termen: participeren, samenwerken, betrokken partijen, bewoners. Het mooiste zou zijn als we vanuit een woonwijk het gebied konden fotograferen, maar vanaf de dichtstbijzijnde woningen is het gebied niet of nauwelijks zichtbaar. Ik moest denken aan het uitbeelden van de verschillende karakters, maar hoe? Faddia en Saúl kwamen met het plan van een handdruk die de samenwerking verbeeldde. Van de foto's die ik heb gemaakt vind ik de foto links het beste. Je ziet een gebouw met twee hijskranen, dat wijst op ontwikkeling. De kerktoren symboliseert Breda. De handdruk is geen tegemoetkoming maar een poging om de ander over te halen (om vanuit jouw perspectief te kijken).

Prototype spelbord

 

In verband met de beperkte tijd die we nog hebben, kiezen we ervoor om een spelbord te maken. Geen tafelkleed, maar een kartonnen plaat. Omdat er zes karakters zijn, is het het mooist als het spelbord in zessen kan worden gevouwen. Ik maakte een voorbeeld om de techniek ervan te testen. Dit is heel klein: het uiteindelijk spelbord is bijna zo groot als een statafel.

Spelhandleiding en logo

 

Nu we nog veel te doen hebben, is het handig om taken te verdelen. Omdat ik al een spelhandleiding had geschreven en ontworpen, wilde ik daarop doorgaan. Dit zijn een aantal concepten. Ook wilde ik graag een logo ontwikkelen in de stijl van de iconen, dus op basis van getekende, uitgesneden letters. Faddia heeft aan de hand van deze letters een font ontwikkeld.

Patroon en speldoos

 

Faddia wilde een patroon ontwerpen van de pictogrammen, maar ze kwam er niet uit. Toen ik een poging waagde, had ik meteen een bruikbaar patroon. Het is ook andersom gegaan: ik liep steeds vast met de speldoos, en dan gaf zij weer tips hoe het nog anders kon. Dat vind ik fijn aan een samenwerking: je hebt altijd een ander die van een afstandje naar je ontwerp kan kijken.

 

Ik ben blij dat ik veel verschillende versies heb gemaakt. Normaal gesproken besteed ik daar niet veel tijd aan, ik ben vaak te snel tevreden. Deze keer niet, ik had nog meer kunnen proberen, maar daar was geen tijd meer voor.

 

De gang van zaken

 

Technisch gezien is de taartpunt een moeilijk vorm. Daarom twijfelde ik of dit wel zo verstandig was. Maar dit boekje verdient al een pluspunt omdat ie niet vierhoekig is. Over de inhoud ben ik tevreden, de vorm had naar mijn idee beter gekund. De tekst staat niet zo mooi in het vlak. Maar ik weet nog steeds geen betere oplossing.

week 21

De ervaring van het spel tijdens de expo

 

Ik ben niet vergeten dat Stefanie zei dat het belangrijk was om bij de expositie de bezoekers een ervaring mee te geven. Daar waren we het allemaal mee eens: we waren van plan om het 'definitieve' spel nog één keer te laten spelen en te filmen. We hebben al een geluidsopname van een test van het spel. We hadden geen tijd meer voor een try-out, dus heb ik een fragment van de geluidsopname uitgeschreven. De tekst maakt concreet hoe we het spel hebben bedoeld. Ik denk dat zo'n stukje discussie ook bijdraagt aan de ervaring van het spel.

 

Verder hebben we in deze korte week met z'n vieren het spel in elkaar gezet.